Press "Enter" to skip to content

12 tips om op boodschappen te besparen

1

Als je op boodschappen bespaart gaat het vaak om kleine bedragen. Maar omdat iedereen dagelijks eet, kan de besparing over een jaar gezien gigantisch oplopen. En veel kleine beetjes maakt een boel. Daarom zet ik twaalf tips op een rij waardoor jij op jouw boodschappen kan besparen!

1. Maaltijdplan

Het is een saaie klassieker, maar het werkt ontzettend goed. Weet wat je gaat eten. Dit zorgt ervoor dat producten niet over de datum raken. Daarnaast kan je dingen voorsnijden of alvast uit de vriezer halen. Plus dat je op een drukke dag iets makkelijks kan plannen zodat je om zes uur niet in de app Thuisbezorgd zit te scrollen.

Tot slot zorgt een maaltijdplan ervoor dat je minder vaak boodschappen hoeft te doen. Doordat je weet wat je gaat eten kan je meer tegelijk kopen. Daardoor worden impulskopen vermeden en bespaar je tijd en geld.

2. Boodschappenlijst

Nog een klassieker: een boodschappenlijst zorgt er ook voor dat je impulsen worden bedwongen. Verder vergeet je geen zaken die je nodig hebt voor de eten zodat je minder vaak in de week naar de supermarkt hoeft.

Mijn grote hindernis is het schrijven van een boodschappenlijst. Wat ik meestal doe is gedurende de week het op een whiteboard kalken wat op is en extra ingrediënten die ik nodig heb voor maaltijden. Zodra ik kan naar de supermarkt ga, neem ik er een foto van. Mijn mobiel vergeet ik niet en raak ik niet zo snel kwijt als een lijstje.

leeg gangpad in een supermarkt

3. Huismerk of c-merk

Meestal is het goedkoper om voor huismerk te gaan en heeft dit (bijna) dezelfde smaak als het A-merk. Het is een stuk goedkoper. Helemaal goedkoop is het C-merk of basismerk, waarvoor je je moet bukken. Voor veel zaken merk je ook geen verschil in kwaliteit.

De uitzondering zijn acties, dan kan A-merk wel goedkoper zijn.



4. Let op de kiloprijs

Meestal is het huismerk goedkoper dan een A-merk en is een grootverpakking goedkoper dan een portieverpakking. Maar niet altijd! Zeker als het gaat om acties en aanbiedingen kan het zijn dat een kleinere verpakking toch goedkoper is. Gelukkig staan tegenwoordig bij bijna alle supermarkten de prijs per stuk of prijs per kilo op het prijsbordje vermeld. Werp bij je vaste producten daar dus eens een blik op of reken het zelf even om.

5. Combineer aanbieding met stickers

In de supermarkt vind je soms datum stickers. Bij de ene winkel is het 50%, bij de andere 35%, maar producten die aan de datum zijn krijgen bijna overal korting. Je kan extra besparen als je deze stickers combineert met een reclame-actie. Vooral op vlees bespaar ik hiermee soms 75% van de prijs (1+1 en 35%). Bij thuiskomst gooi ik het direct in de vriezer, dan is het nog zeker een maand houdbaar.

6. UTH of THT?

Op alle etenswaren moet verplicht een datum staan. Voor bepaalde zaken is dit eigenlijk niet eens echt nodig (denk aan suiker, zout, azijn, voedsel in blik of alcohol). Die zijn praktisch onbeperkt houdbaar en vervlakken hoogstens wat van smaak. Op veel van die producten staat ook een THT datum: ten minste houdbaar tot. Tot aan die datum mogen ze dus verkocht worden, maar ze zijn nog veel langer goed om consumeren.

UTH is wel uiterst houdbaar tot, en je moet goed zeker zijn van je neus en smaakpapillen als je hierna het nog gaat eten. Ik doe het zelf wel. Mijn man laat ook alles aan mij ruiken, ik kan precies ruiken of iets nog eetbaar is of niet. Een enkele keer heeft hij mij genegeerd omdat het volgens de datum nog wel kon, wat hij met een toilet-dagje mocht bekopen. Sindsdien vertrouwt hij mijn neus meer dan een datum.

Er hangt namelijk veel af van hoe je het bewaard en hoe koud je koelkast is. Hij heeft er een handje van dingen een nacht op het aanrecht te laten staan. Dan kan een saus, soep of pakje vleeswaren wel eens iets sneller om gaan.

Let dus op of het een UTH of THT datum is. THT hoef je niet direct weg te gooien. Gebruik verder je neus en leer zelf herkennen wanneer producten echt over de datum gaan. Een fabrikant kan namelijk nooit in jouw keuken kijken.



7. Gooi minder weg

Ik heb al eerder eens een blog geschreven over wat je allemaal met oud brood kan doen. Restjes groente en vlees kan je verwerken in een quiche, soep of stoofpot. Plan ook eens een kliekjesavond in (of smörgasbord als je dat een mooiere naam vind). Gooi een kontje kaas geraspt in de vriezer in plaats van in de prullenbak.

Je hebt er geld aan besteed en dubbel tijd aan besteed (zowel aan werken als aan kopen). Daarnaast hebben vele andere mensen (en dieren) aan dat eten gewerkt. Gooi het dus niet klakkeloos weg!

8. Koop buiten de supermarkt

In principe ben je nooit het goedkoopste uit als je enkel binnen de supermarkten koopt. Op de markt of bij de toko kan je vaak veel betere aanbiedingen vinden. Hier lees je er meer over!

10 euro voor een kilo vis

9. Koop in grote hoeveelheden

Op de markt kan ik 4 kilo bananen voor 2,50 halen. Daar komt geen supermarkt tegenop, maar ik moet wel in een grote hoeveel het halen. 2,5 kilo paprika kost ook maar 3 euro, dat is ongeveer 20 stuks. Dat eten we niet allemaal in één keer op, maar als de paprika voor 1 euro per stuk in de supermarkt ligt neem ik het wel mee van de markt.

Een deel van de grote hoeveelheden groente en fruit snijd ik fijn voor de vriezer. Zo hebben we in de wintermaanden ook goedkope paprika voor bij maaltijden (er gaan er ongeveer 3 stuk in een diepvriesbakje). De bananen heb ik verwerkt tot banenijs, bananenbrood en gewoon los ingevroren voor smoothies. Daarnaast eet mijn peuter twee bananen op een dag.

Door iedere week een paar grote hoeveelheden van één product te kopen en dat te verwerken tot handzame porties, ben ik veel goedkoper uit dan wanneer ik het per portie koop. Aardappels blijven langer goed in de kelder, net als appels. Zet ze wel hoog en droog in het donker neer. Komkommer maak ik in. Zoek de meest geschikte plek in huis op!

10. Eet minder vlees

Op de markt kan ik een kilo kipfilet halen voor nog geen vier euro. In een kilo gaan vier filets. Als ik kijk naar mensen om mij heen, beschouwen ze één kipfilet als één portie, terwijl dat dus 250 gram is! De richtlijnen voor vlees zijn 75 gram per persoon per dag! Met een kleuter en een peuter in huis snijd ik dus één kipfilet in blokjes voor een gezinsmaaltijd. Die vries ik in in zakjes, om eruit te halen wat ik op dat moment nodig heb.

Aangezien we daarnaast ook vleeswaren eten, en de 75 gram een maximum is, plan ik ook regelmatig een vleesloos dagje in. Mijn man is een echte carnivoor, maar bepaalde vegetarische recepten (en soms zelfs veganistische recepten) vind hij erg lekker om te eten. Pannenkoeken is altijd een makkelijke, net als een quiche, spaanse tortilla met aardappel of een ovenschotel. Ei en kaas zijn vaak redelijk goede vervangers om carnivoren tevreden te stellen.

Waar hij erg aan moest wennen was dat als er vlees door de stamppot zit (spekjes, hamblokjes) ik niet ook nog vlees ernaast serveer. Zo ben ik opgevoed aangezien mijn ouders altijd aan de lijn deden. Vet was nog slecht in de jaren negentig. Nu is vlees nog steeds duur, zeker goed biologisch vlees. Langzaamaan zet ik hem nu ook wel eens een vegetarische stamppot voor.

Maak dus de porties kleiner en eet het überhaupt minder vaak.



11. Kook zonder pakjes en zakjes

Heel soms, als ik eens een nieuw gerecht wil uitproberen of als ik het gratis krijg, gebruik ik wel een een pakje van Knorr of Honig voor een maaltijd. Maar als ik dan ga kijken wat er in zit raak ik stiekem een beetje depressief. Vaak is het enkel een zakje kruiden met een zakje saus. Misschien nog een rijst of een wrap erbij, maar dan heb je het wel gehad.

Buiten de supermarkt kan je kruiden in grote verpakkingen veel goedkoper halen. Ik haal vaak 200 gram kruiden voor 1 a 2 euro. Voor een zielig potje in de supermarkt betaal je veel meer, maar bij een maaltijdpakket betaal je helemaal de hoofdprijs.

Als je wilt beginnen om zonder pakjes en zakjes te koken, kan je gewoon de verpakking van jouw favoriete gerecht nemen en lezen wat er precies in gaat. Of je word lid van kookgroepen, zoals Huisgemaakt. Daar leer je ontzettend veel over koken vanuit basisingrediënten. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook nog een stuk lekkerder en gezonder!

12. Verbouw je eigen eten

Net als tip 8 is dit er eentje die eigenlijk een eigen blog verdient. Gelukkig heb ik die al eens eerder geschreven, over hoe ik zonder moeite eten uit mijn tuin kan halen. Ik heb met drie kinderen en werk vanuit huis namelijk niet echt de tijd om een uitgebreide moestuin te onderhouden. Jammer genoeg, misschien wel als de kinderen wat ouder zijn. Maar gelukkig heb ik een vader die mij heeft geholpen met het aanleggen van een eetbare tuin. Waar ik dus alleen de vruchten van hoef te plukken. Ideaal: goedkoop, gezond en zonder moeite!

Dit zijn 12 tips waarmee iedereen op zijn boodschappen kan besparen. Heb jij nog tips die ik heb gemist?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *