Press "Enter" to skip to content

Besparen door minder spullen

1

Minder spullen, daar draaien consuminderen en minimalisme om. Van besparen ben ik sterk richting het consuminderen aan het groeien, zoals je hier kan lezen. Minimalisme is er aan verwant, doordat je bewust bent wat je koopt, maar dat kan ook verschillen. Minimalisme hoeft namelijk geen besparing te zijn, de reden dat die stroming mij minder sterk grijpt. Maar hoe besparen consuminderen en minimalisme? Hoe kan je besparen door minder spullen? En hoe overtuig je jouw gezinsleden?

Waarom zou je daarmee besparen?

Als jouw oma op mijn oma lijkt, werd letterlijk ook alles bewaard. Een cadeau werd voorzichtig uitgepakt zodat het papier en het lint nog kon worden hergebruikt. Een restje garen legde zij opzij voor een toekomstig project en voedsel werd al helemaal nooit verspild. Het is  maar goed dat zij nooit heeft gezien hoe mijn kinderen met de Rapley methode al het eten in het rond gooiden.

Onze grootouders zijn opgegroeid tijdens de oorlog en weten nog wat echte armoede is. Voor hen klinkt minder spullen als een gebrek, niet als een besparing. Hergebruiken konden ze als de beste, maar aangezien er ook minder binnenkwam bleef alles wat ze bewaarden functioneel.

Tegenwoordig, sinds de jaren ’90, hebben we een stortvloed aan spullen die het huis binnenstromen. Zeker met kleine kinderen. We kunnen lang niet alles meer hergebruiken, omdat er simpelweg teveel materiaal is en te weinig tijd. De grote hoeveelheid spullen die te gemakkelijk te verkrijgen zijn, is een obstakel geworden in plaats van een verrijking.

Meer lezen over minder spullen? Dit is echt een aanrader!



Hoe werkt dat besparen eigenlijk?

Als je teveel spullen hebt, verlies je het overzicht. Ikzelf heb teveel spullen en erge moeite met wegdoen. Ik wil alles hergebruiken, maar dat lukt niet. Dus leg ik het op mijn werkkamer voor later, en… Daar ligt het dan. Ik zit hier tussen de lege cornflakes dozen (waarvan ik nog organizers wil maken, ironisch genoeg), oude kleding (voor textielgaren) en allerlei ander materiaal en half afgemaakte projecten. Maar mijn schaar kan ik niet vinden.

Mijn schaar… Eén van mijn zes scharen, meervoud, die bedoel ik. Die laat ik namelijk vaak bij een project zitten, zodat ik die dan niet meer hoef te zoeken. *zucht* de ironie…

De handen van mijn man jeuken om mijn werkkamer helemaal leeg te gooien. Hij is georganiseerd geboren en begrijpt niet hoe ik hier iets gedaan krijg. Maar ik krijg er inspiratie van. Iets teveel, aangezien ik dan dus weer een nieuw project (of blog) start. En soms moet ik dan een nieuwe schaar kopen, omdat ik er echt geen een meer heb. Of nieuwe verf, omdat ik geen idee heb waar ik die andere tubes heb gelaten. Of nieuw garen, of nieuwe lijm, of…

Je begrijpt hopelijk het idee. Door minder spullen binnen te halen en te houden:

  • koop je minder dubbel
  • gebruik je wat je al hebt
  • houd je beter overzicht
  • bespaar je tijd (minder zoeken) en stress

en deze punten allemaal samen bespaart geld!



Hoe overtuig je jouw gezin?

Als mijn man leest dat ik dit schrijf, gaat hij waarschijnlijk heel hard lachen. Hem en mijn oudste zoon hoef ik echt niet te overtuigen dat poetsen en opruimen een ding is dat je moet doen. Maar misschien lijken jouw gezinsleden wel op mij. Alles willen bewaren, overal een project in zien of een herinnering aan hebben. Het is een heel rijk leven in mijn hoofd, met al die associaties. Maar ook wel een beetje vol.

Dus, hoe pak je het strategisch aan?

1. Geef het goede voorbeeld

Een betere wereld begint bij jezelf, was vroeger al het slogan. Begin bij jouw eigen spullen, jouw kledingkast, jouw persoonlijke items waarmee niemand iets te maken heeft. Ga niet zeuren op de troep van de ander, maar merk wel op hoe prettig je het vindt dat je minder spullen hebt en alles kan vinden.

2. Koop minder

Overzicht geeft inzicht. Koop minder omdat je minder troep in huis wilt hebben. Meld dat ook aan je partner, als hij (of zij) zegt dat dit zo’n leuke vaas/lamp/prul is. Stel een alternatief voor, een ding dat jullie al hebben of als jouw partner een cadeau wilt geven iets om te doen (kan ook gratis zoals een boswandeling) of iets dat opgaat (als er per sé geld naartoe moet). Zo houd je het overzichtelijk en verkondig je op positieve manier jouw boodschap.



3. Begin voorzichtig aan de gezamenlijke spullen

Nu wordt het tricky, want nu moet je jouw partner meekrijgen. Begin bijvoorbeeld in de keuken, hebben jullie echt drie kurkentrekkers nodig voor die twee flessen wijn per jaar? Misschien dat het praktischer is om die ene te bewaren die direct ook kroonkurken opent. Dan kan de rest naar de kringloop of op de weggeefhoek. Zo is de keukenlade veel overzichtelijker en beter te gebruiken!

Stuit je hier al op weerstand, probeer je partner dan via de portemonnee te bereiken. Verkoop zaken (eerst van jezelf, later gezamenlijk) en laat zien hoeveel het opbrengt. Gebruik dat geld voor iets wat jouw partner erg waardeert: lekker eten, gezamenlijk uitje of gewoon op de bankrekening. Hopelijk wordt hij dan enthousiast en gaat hij ook eens kijken naar zijn eigen spullen van wat er van verkocht kan worden.

4. Wees een coach, geen drilsergeant

Het is jouw partner en jouw kinderen waar het om gaat. De liefste mensen van de wereld waarvoor jij hebt gekozen. Wees dus ook liefdevol en geen drilsergeant. Spullen hebben (net als geldzaken) vaak een emotioneel verhaal. Ga niet zeuren of ruziemaken, dan schiet jouw partner alleen maar in de verdediging. De loopgraven liggen er dan en de eerste die zich verroert verliest. Geen leuke situatie voor een relatie.

Wees een fan en coach! Laat de geld- en tijdsbesparende kanten zien van minder spullen. Geef het goede voorbeeld!



Stel grenzen

Als het bovenstaande plan (nog) niet werkt, stel dan in ieder geval grenzen. Mijn grens is de deur van mijn werkkamer. Hierbinnen mag ik zoveel zooi bewaren dat mijn man fysiek kippenvel krijgt als hij goed rondkijkt. In de rest van het huis (ook voor de kinderen) moet orde heersen. Dat zie ik ook in, dat orde best wel prettig leeft. Misschien kan je een kamer of schuur of zolder aan je chaosgezinde gezinsleden toewijzen. Of in ieder geval één kast, waarin je met jouw ogen dicht alles naar binnen gooit wat eruit sijpelt.

Want ja, ik biecht nog maar weer eens iets op, hij ruimt regelmatig achter mijn kont op. Maar als hij daar te hard over klaagt, begin ik over zijn vieze sokken en onderbroeken die vóór de wasmand liggen. Geen mens is perfect (en ik zeker niet). Maar ieder heeft zijn eigen kwaliteiten en we doen allemaal ons best!

Heb jij moeite om jouw spullen binnen de perken te houden? Of heb je meer last van jouw partner? Hoe pak jij het fenomeen ‘spullen’ in jouw leven aan?

  1. […] Orde in de chaos? Meer tijd? Genieten? Ik zie dat wel zitten! En het wordt allemaal lief, vrolijk en kleurig gebracht. Als je deze blog leest, dan wil je toch zelf ook gewoon aan de slag? Ik wel, en zeker omdat minder spullen ook meer geld betekent. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *