Press "Enter" to skip to content

Getallen van januari

3

Aan het begin van het jaar wilde ik mijzelf meer inzicht geven in mijn cijfers. Daarom nu even een blog over de getallen van januari, zodat ik mijn obstakels en groeipunten in kaart kan brengen. Lang niet zo spannend als de bespaarblogs, maar wel erg nuttig om mijzelf gemotiveerd en doelgericht te houden!

Klassieke bloggersfout

Ja, ik hem heb gemaakt, dé klassieke fout! Halverwege deze maand werd mijn bounce ongelofelijk laag. De bounce is het getal hoeveel mensen direct wegklikken na de eerste pagina te hebben gezien. Als je op Facebook een blog opent en daarna niet doorklikt op de website maar direct teruggaat naar de rest van Facebook. Dat wordt geregistreerd, want hoe meer je doorklikt hoe interessanter de website blijkbaar is.

Enfin, mijn bounce zakte van 80% naar 70% naar 50% en toen begon het te knagen. Dat is namelijk echt ontzettend laag. Ongeloofwaardig laag bijna. Dus dook ik dieper in mijn Google Analytics getallen en zag tien dagen de lijn al plat liggen. Dan gaat het gemiddelde van de afgelopen 30 dagen inderdaad rap naar beneden.




De oorzaak

Dit gat is uiteraard mijn eigen schuld. Ik bouw mijn eigen website en ik besloot dat ik het zware Jetpack eruit wilde hebben. Het enige waarvoor ik Jetpack gebruik zijn de statistieken op mijn dashboard en de auto-publish op Facebook van nieuwe posts. Dus ik dacht, als ik nu GADWP erop zet en een andere auto-publish plugin, scheelt dat weer veel ruimte en snelheid voor mijn website. Dat is weer een betere SEO (Google-rating) en DA (algemeen cijfertje waarmee de kwaliteit van een website wordt beoordeeld).

GADWP bleek dus een extra GA code op mijn website te zetten. Nadat ik de plugin uit heb gezet herstelde de bounce zich weer direct. Nu moet ik nog ‘even’ uitvogelen hoe ik GADWP op mijn website zet zonder de dubbele code. Wordt vervolgd, dus.




De gevolgen

Het grote gevolg van dit probleem is dat mijn cijfers van deze maand niet betrouwbaar zijn. Althans, deels niet betrouwbaar. Het aantal unieke bezoekers word bijgehouden aan het IP-adres en alle social media statistieken zijn ook onafhankelijk van de GA code die in de website zit.

Daarnaast heb ik weer ontzettend veel geleerd over de technische kant van bloggen. Dat vind ik het meest gave gevolg! Mijn cijfers herstellen zich wel weer, maar mijn kennis groeit permanent.

I broke my website

Zoals ik al zei, ik heb veel geknutseld aan de achterkant van mijn website (trouwens, ook aan het uiterlijk). Maar doordat ik aan het spelen was met plug-ins, heb ik mijn website een paar uur offline gehad. Gelukkig was mijn stiefmoeder van MergenMetz webdesign direct bereikbaar, en heeft zij mij uit de brand geholpen. Ik bleek een slechte cache plug-in erop te hebben gezet (afrader: WP Fastest Cache).

Ik was zo blij dat het binnen twee uur helemaal weer hersteld was. Het leverde mij alleen wel een standje op dat ik niet met plug-ins moest klooien als ik niet de FTP-code (ofzo) paraat had. Enfin, als ik weer mijn website kapot knutsel weet ik dus ongeveer waar ik het moet zoeken. En ik heb nu een degelijke betaalde cache plug-in op mijn website staan. Dankjewel Marijke!

De getallen van januari

Al met al was het een leerzame maand. Maar ik heb, ondanks de onbetrouwbare cijfers, toch ook echt een goede groei doorgemaakt de afgelopen maand op de gebieden waar ik mij het sterkste heb ingezet. Hiernaast staat het overzicht.

De pageviews zijn dus niet geheel betrouwbaar doordat er een derde van de maand foute metingen werden gedaan. Maar aangezien mijn gebruikers (wat afhankelijk is van de IP-adressen en niet van de GA code) wel de 10k voorbij zijn gegaan, ben ik sowieso qua views ontzettend gegroeid. Mijn gemiddelde cijfer qua bounce is 80%, dus de gebruikers kan ik vermenigvuldigen met 1,2. Dat betekent dat ik alsnog van 6,8k naar ongeveer 12k ben gegaan. Dat is bijna een verdubbeling in een maand tijd!

Verder heb ik mij deze maand voornamelijk ingezet op Pinterest en Facebook. Dat is ook wel te zien aan de cijfers, beide hebben een groei doorgemaakt van factor 1,5.




Doelen voor februari

De komende maand ga ik mijn eerste cursus online zetten! Deze zal draaien om besparen op boodschappen en heet “Groen en goedkoop eten”. We gaan niet voor ongezonde, bewerkte producten via Scoupy en dergelijke, maar voor lokaal, seizoensgebonden eten. Eerst komen de basisstappen van op boodschappen besparen aan bod, zoals boodschappenlijstje, menuplannen en een voorraadkast. Als die basis is gelegd gaan we dieper in op lokaal, goedkoop eten uit het seizoen, hoe je minder vlees kan verwerken in maaltijden zonder carnivoren ongelukkig te maken en basisrecepten leren waarmee je alle kanten uit kan naar gelang wat er op dat moment qua eten te krijgen is.

De komende maand zullen er delen van de cursus als previews online komen. Ik heb hier zo’n ongelofelijke zin in! Als jij er ook mee wilt doen, wordt dan lid van mijn nieuwsbrief. Dan kan ik je direct op de hoogte houden van de stand van zaken!

Daarnaast wil ik mijn geknutsel met de plug-ins afronden. Een werkende GADWP, een werkende plug-in voor automatisch publiceren en alle technische kennis die daarbij komt. Mijn webshop verbeteren met iDeal betaling via Mollie, zodat de aankomende cursus en de bestaande printables gemakkelijker voor jullie te bereiken zijn.

Verder hoop ik deze maand nog meer mensen met mijn passie voor consuminderen en besparen te bereiken door een interview op een grote website, mij meer verdiepen nog in Pinterest en verder mijn Facebook plan nog wat aan te scherpen. De andere kanalen laat ik even liggen, want anders loop ik over!

  1. Wat stoer dat je dit deelt. Ik twijfel daar nog een beetje over, maar aan de andere kant laat het ook mooi zien waar je nou zo hard voor werkt.

    • Ik vind het niet zo zeer stoer eigenlijk. Ik besta pas vier maanden in deze vorm met deze blog en ik ben stiekem stinkend trots op dat ik nu al de 10k heb gehaald. Maar jij hoeft je ook totaal niet te schamen voor jouw cijfers, die ik achter de schermen natuurlijk wel al ken.
      Dit ben ik voornamelijk gaan doen omdat ik heel vaak de meetlat veel te hoog voor mijzelf leg. Dat werkt verlammend in mijn geval omdat ik nooit eens geniet. Door de cijfers zo neer te schrijven, heb ik de kans om trots te zijn op wat ik heb bereikt, in plaats van dat ik alleen maar kijk naar waar ik nog niet ben. Dat houd het motiverend om doelen te stellen, in plaats van geen doelen stellen, omdat ik het toch nooit goed genoeg doe, naar mijn eigen gevoel.
      Hier zo richting jou over te schrijven zorgt dat het leuk blijft om mij te zijn, in plaats van pure frustratie omdat ik altijd achter de nieuwe, hogere doelen aanren. Want, ik heb altijd direct een nieuw, groter doel klaarstaan. Instant. En anders stelt Sjoukje die wel voor mij, haha.
      Mijn eigenlijke doel was om de 12k pv eind februari te halen. Dat is dus al deze maand gelukt (waarvoor ik als doel 10k had). Dan stel ik direct de doelen weer bij voor volgende maand naar iets hogers (16k) en begin ik daar hard naar te rennen. Als ik het dus niet zou opschrijven dat ik deze maand voor twee ben gegroeid, gun ik mijzelf geen moment rust en trots op wat ik heb behaald.
      Plus, het is ook interessant vermoed ik voor andere bloggers. Als je denkt dat je als enige worstelt met de technische kant van een blog, of twijfelt of je nu veel of weinig lezers hebt, is het leuk om dit te lezen. Denk ik. Hoop ik.
      😀

  2. Heel herkenbaar hoor Eline! Ik vind mijn cijfers ook altijd te laag. Er zijn maar weinig bloggers die de cijfers zo online gooien, dus ik vind het mooi dat je het zo specificeert. Zouden veel meer bloggers moeten doen! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *