Press "Enter" to skip to content

Koemelkvrij op een strak budget

2

Soms stellen mensen vragen over hoe je iets goedkoop kan doen, en daar wil ik dan uitgebreid op antwoorden. Dan kan ik een heel verhaal op Facebook schrijven, maar als de vraag de volgende week of in een andere groep weer voorbij komt, kan ik weer opnieuw beginnen. Dat is eigenlijk de reden dat ik ben gaan bloggen: een link plaatsen en ik hoef mijn antwoord niet meer te herhalen. Ideaal!

Eén wederkerende vraag is: hoe eet je koemelkvrij op budget? Nu heb ik daar massa’s ervaring mee, aangezien we hier in huis meerdere allergie-kindjes hebben. Dus, als je er meer over wilt weten, lees vooral verder!

Mijn middelste zoontje was koemelkeiwit allergisch (kma) en kippenei-eiwit allergisch. De ei-allergie hield ongeveer negen maanden aan, de kma lijkt hij nu met 3,5 jaar ongeveer overheen te groeien. Ik heb zelf daarnaast een soja-allergie. Toen ik hem borstvoeding gaf, kon ik dus voor negen maanden lang geen koemelk, geen ei en geen soja eten. Dat is best een uitdaging met een strak budget!

Lactose-vrij

Een koemelkeiwit-allergie is iets anders dan een lactose intolerantie. Kma kan je behandelen met anti-histamine (ideaal als de peuterspeelzaal weer een fout heeft gemaakt). Een lactose-intolerantie kan je verminderen met lactase tabletten. Er zijn dus verschillende aandoeningen die allebei buikpijn geven van koemelk. Lactose intolerantie is iets typisch Aziatisch, maar komt ook bij veel andere mensen voor.

Kma is typisch iets van baby’ s en kleine kinderen. Het is een echte allergie waarbij kinderen in anafylactische shock kunnen raken. Het is samen met een tarwe-eiwit, kabeljauw-eiwit en kippenei-eiwit allergie een van de meest voorkomende allergieën bij zuigelingen.

Let dus op bij restaurants en verpakkingen dat iets echt koemelkvrij is. Soms gebruiken ze bij een pannenkoekrestaurant lactose-vrije melk, maar dat is dus niet afdoende bij een koemelkeiwit-allergie.



Eten zonder koemelk

Als je begint met het eten zonder koemelkeiwit lijkt het heel overdonderend. Maar is voor bijna alles een aanvaardbaar alternatief. Toen ik ook nog ei-vrij moest eten, vond ik veel recepten in de vegan-hoek. Maar ik zal hieronder een lijstje maken welke producten ik waar haal (en ze op dit moment het goedkoopste zijn).

Eerst nog wat begrippen waar je op moet letten. Kijk eerst bij allergie-informatie, maar daar kan je niet 100% op vertrouwen. Foute woorden zijn: koemelk, melk, room, roomboter, wei, weipoeder, kaas e.d.

Wat wel mag: melkzuur!

Verder zijn zachte bolletjes altijd foute boel, zowel bruin als wit als volkoren. Er zit altijd melk in. Net als rozijnenbrood, spijsbrood, ect. Wat wel mag zijn harde (witte) broodjes, volkoren en bruin brood. Witbrood moet je altijd even lezen, meestal is het goedkoopste melkvrij.

Maar voor je iets koopt, blijf altijd lezen. Zo is de AH basic juspoeder de ene keer wel melkvrij en de andere keer weer niet. Dat is ook zo met het Basic bladerdeeg. Ze veranderen vaak een recept zonder dat te melden. Ik heb dus in deze 3,5 jaar een automatische scanner ontwikkeld die altijd even de ingrediëntenlijst afgaat.

Albert Heijn

Mariakoekjes Basic
Speculaas Basic
Pure chocolade hagelslag Basic
Pure chocolade pasta AH (in de bonus)
Afbak croissants AH Basic
Aardappelsalade Basic
(Puur plantaardig boter is een optie maar een stuk duurder, net als huismerk nepmelk)

Jumbo

Zeeuws Meisje margarine
Zeeuws Meisje margarine voor op brood
Pure chocoladepasta van Jumbo huismerk
Amandelmelk naturel van Jumbo huismerk
Paprikachips Croky (alle andere goed lezen)
Kipfilet (goedkoopste merk)
Wilmerburgers nepkaas in plakken (ook soja-vrij)



Vervangers

Er staat hierboven amandelmelk en nepmelk op het lijstje. Maar die heb je in principe weinig nodig. Je kan koemelk namelijk heel gemakkelijk op andere manieren vervangen.

Water

In een roerei of omelet vervang ik de melk met water. Krijg je nog een mooier, luchtiger en romiger ei van dan wanneer je melk gebruikt. Ook voor pannenkoeken gebruik ik tegenwoordig gewoon water, alhoewel ik eerst en nu nog soms wel eens zelfgemaakte havermelk ervoor maak.

In aardappelpuree of stamppot gebruik ik het kookvocht van de groente of van de aardappels zelf. Ik zet een koffiekopje in de gootsteen en giet dan de pan daaroverheen leeg. Vervolgens een flinke dot Zeeuws Meisje margarine, peper en zout en steeds wat van het kookvocht terug gieten tijdens het stampen. Gaat erg goed!

Fruit

In plaats van een yoghurt of vla kreeg mijn peuter altijd wat appelmoes. Fruit is vaak een erg goede vervanging voor koemelk, ook in recepten. Je kan appelmoes gebruiken voor muffins en cakes, maar ook sinaasappelsap als basis voor smoothies in plaats van yoghurt of melk.

Broodkruim

Wat ik wel echt ontzettend mis is de kaas over ovenschotels. Heb je een ovenschotel met een aardappelpuree laag, kan je nog broodkruim/beschuitkruim of paneermeel met wat klontjes boter als toplaag doen. Er zijn ook vegan edelgistvlokken te koop, maar die vind ik ontzettend duur. Een lasagne maak ik met een roux-saus als witte saus en de bovenste laag krijgt een extra lepel bolognesesaus.

Nepmelk

Ik maakte vooral in het begin fanatiek nepmelk. Als je het met amandelen maakt kan je de gemalen en gefilterde amandelen drogen tot amandelmeel. Maar dat vind ik zelf zo’n ontzettend gedoe. Ik heb de 1,35 wel over om niet een uur in de keuken te staan. Amandelen zijn ook nog eens niet goedkoop, dus zoveel bespaart dit niet. Wil je het toch eens proberen, hier vind je een recept voor amandelmelk.

Wat ik langer heb volgehouden is ongefilterde havermoutmelk te maken voor bijvoorbeeld pannenkoeken. Dat deed ik volgens een erg nauwkeurige procedure: ongeveer een handje havermout met een scheutje citroensap in een liter water een halve dag laten staan. Daar haal je de staafmixer doorheen. Verder eieren, bloem, volkorenmeel, zout toevoegen voor de pannenkoeken.

Tegenwoordig sla ik dat dus ook al over en gebruik gewoon water voor pannenkoeken. Zeker als ik om 16.00 opeens merk dat er geen afbakbroodjes meer zijn voor naast de soep. Als mama van drie kleine zoontjes zonder auto ga ik dan voor iets wat er makkelijk in gaat en waarvoor ik niet het huis uit hoef.



Verjaardagen

Op de eerste verjaardag van mijn kma-middelste heb ik een fruittaart gemaakt. Lana heeft daar een prachtige variant van gemaakt. Deze blog ga ik niet zo eenvoudig verbeteren, dus kijk daar voor meer inspiratie. Een taart geheel van fruit is heel erg allergeen vrij, handig aangezien hij toen nog niet zelf tegen kippenei kon (maar wel via de borstvoeding).

Nu is koemelkvrij bakken eigenlijk de norm hier in huis. Dat hij nu wel tegen eieren kan maakt het koeken en bakken wel een stuk makkelijker. Maar ik heb ook regelmatig dit recept voor chocoladetaart gebruikt. En voor een snelle koek op tafel deze kokosmakronen.

Bonus recept voor de lekkere trek

Benodigheden: reep pure chocolade, 50g margarine en cornflakes

Werkwijze: smelt de reep pure chocolade au bain marie met de margarine. Roer daar zoveel cornflakes door dat er nog net genoeg chocolade overal zit om het aan elkaar te laten plakken. Schep met twee eetlepels op een snijplank overdekt met bakpapier. Laat minimaal twee uur in de koelkast staan voor je gaat eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *