Press "Enter" to skip to content

Organiseren is geld besparen

3

Ik beken: chaos is mijn middelste naam. Of zou het moeten zijn: Eline Chaos Weber-Mergen, klinkt wel gepast. Ik ben echt de aartsvijand van iedereen die van een georganiseerde omgeving houdt. En ja, dus ook van mijn man, sorry schat. Maar omdat organiseren op vele manieren geld bespaart, is het toch een punt waaraan ik regelmatig (al zij het ongestructureerd en bij vlagen) steeds weer aan probeer te werken. Daarom is januari de maand van het organiseren op Mergendise!

Organiseren creëert overzicht en inzicht

Door zaken te organiseren heb je overzicht. En overzicht zorgt weer voor inzicht. Vooral op gebied van geldzaken en besparen is eigenlijk altijd de eerste tip: organiseer het. Zet alles bij elkaar en op een rijtje. En eh, aangezien het lang geleden is dat ik begon met besparen en geldzaken, is het hoog tijd dat ik die eerste stap weer eens ga doen.

Natuurlijk weet ik wat er maandelijks in en uit gaat. Ook weet ik ongeveer wat we wekelijks aan boodschappen kunnen besteden. Maar het komende jaar gaat er veel veranderen in ons huishouden op geld gebied. Daarom is overzicht nog veel belangrijker om inzicht te houden. Dus over dit punt ga ik zeker nog bloggen, zodat ik wel iets moet gaan doen.

Daarnaast is het ook handig om een georganiseerde omgeving te hebben. Opruimen is niet echt mijn ding, maar ik ben een kei in zaken zoals het kinderkleding systeem hier in huis organiseren. Het idee daarvoor het ik uit de Thightwad Gazette. Door mijn systeem heb ik alle kleding voor een zo laag mogelijk prijs (of meestal gratis) in huis voor mijn drie jongens. Geen dubbele aankopen aangezien ik weet wat ik al heb, dat scheelt ook weer geld.

Meer organiseer-inspiratie nodig? Hier is een klassieker op dit gebied!



Organiseren maakt tijd vrij

Als ik alle kleding weer eens terug in de kasten heb gelegd, ben ik iedere ochtend blij (zo lang het duurt). Ik kan namelijk in één keer de kleding voor de kinderen bij elkaar pakken. Geen geren in mijn blote billen door het huis omdat het ondergoed nog in het washok hangt en net droog is, maar de broeken boven in de wasmand staan en de truien wel in de afzonderlijke kasten liggen. Dat kost best wel wat tijd iedere ochtend. En tijd is geld.

Ook ben ik soms zo ontzettend georganiseerd, dat ik in de avond alvast de broodtrommels smeer. Dan sta ik ’s ochtends helemaal verbaasd naast de ontbijttafel in het besef dat ik gewoon kan gaan zitten met een kop thee voor ik weer door moet. Ook smeer ik dan direct het brood van mijn man, zodat hij geen supermarkt in gaat en weer geld bespaart. Als ik in de ochtend aan het aanrecht sta, krijgt hij meestal een snauw op de vraag of ik even wat voor hem mee wil smeren. (“Ik sta op als de wekker gaat, jij blijft nog een kwartier snoozen, nu mag ik jouw brood smeren omdat jij te weinig tijd hebt, grom grom grauw grauw.”)



Organiseren is geld besparen

Op alle mogelijke manieren bespaart organiseren dus geld en tijd. Aangezien het januari is en de tijd van goede voornemens, wil ik dit voornemen direct goed plannen. Ik ga deze maand dus veel schrijven over organiseren. In een vlaag van inspiratie en organisatie heb ik een twintig onderwerpen opgeschreven voor blogs over dit thema. Ook doe ik mee met het Jaarplan van Meer Geld Minder Stress.

De plannen liggen, heel georganiseerd, al klaar. Het duurt twintig dagen om een gewoonte in de slijpen, dus hopelijk krijg ik wat ingesleten gewoontes deze maand die mij een vliegende start geven voor het komende jaar!

Doen jullie met mij mee en gaan we met zijn allen georganiseerd 2018 in?

  1. […] in the long run bespaart het wel tijd, geld en moeite. Besparen is vooruitzien, schreef ik al eerder. Voor de vriezer koken is vooruitzien en super georganiseerd (haha! ik!). Nee […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *