Press "Enter" to skip to content

Vliegen is geen goede koop

2

In het boek ‘De verborgen impact‘ wordt onder andere ook aandacht besteed aan hoeveel schade enkel het vliegen toebrengt aan het milieu. Ook was er laatst te lezen hoe een eiland moest sluiten voor toeristen wegens schade aan het milieu. Vakanties moeten duidelijker groener worden, en als het aan mij ligt, ook goedkoper!

Accijns op brandstof

Aan de grens, waar ik woon, is het normaal om zowel aan de ene kant, als de andere kant van een onzichtbare lijn een benzinestation te hebben. Aan de ene kant is benzine goedkoper, aan de andere kant diesel. Hoe groot de verschillen zijn wisselt per dag, maar Duitsland heft een zwaarder accijns op diesel en Nederland op benzine. Dus afhankelijk van wat je rijdt, tank je aan de ene of de andere kant van de lijn.

Dat er accijns is op brandstof vinden wij heel normaal. Of je het er mee eens bent is een tweede. Ik vind het eerlijk gezegd wel ontzettend eerlijk, aangezien ik geen auto heb. De vervuiler en degene die het meeste rijdt betaalt op deze manier. Goed, dan heb je weer een elite die elektrisch rijdt en die dus vanwege hun geld weer extra kunnen besparen (op zowel portemonnee als milieu). Maar dat is niet het punt dat ik wil maken.

Tot mijn verbazing kwam ik er recent achter dat er geen accijns zit op brandstof voor vliegtuigen. Geen wonder dat het goedkoper is om te vliegen naar Londen dan met de auto of de bus te gaan!

Vliegen is geen goede koop

“Er zit geen belasting op kerosine. Om een idee te geven: een liter benzine kost aan de pomp 1,60 euro. Daarvan is 1,05 euro accijns en btw. Belastingvrije kerosine levert de sector jaarlijks wereldwijd een geschat voordeel op van 60 miljard dollar. Per passagier op een transatlantische vlucht een belastingbonus van 108 dollar. Ten slotte zit er geen btw op tickets. Dat levert alleen al in Europa een belastingvoordeel op van 7,1 miljard euro per jaar, zo becijferde onderzoeksbureau CE.” (bron: Volkskrant 15-7-2017 “Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar“)

Tickets zouden dus eigenlijk een stuk duurder moeten zijn als vliegen een gelijke milieu-belasting krijgt aangerekend als gebeurt bij benzine- en dieselvoertuigen. Nu zijn er elektrische auto’s en bussen die in een rap tempo steeds betaalbaarder worden. Ook voor vliegtuigen is er bio-brandstof te krijgen, maar zoals hier beschreven wordt, is het een stuk minder rooskleurig dan de schijn die gewekt wordt. Het artikel sluit met:

“Een veelgehoord argument is dat het nationaal belasten van kerosine onhaalbaar is omdat reizigers massaal zouden uitwijken naar Duitsland of België. Rick Bosman, onderzoeker bij Drift in Rotterdam, vindt dat te makkelijk. “Waarom wordt op kerosine geen accijns geheven en als ik met de auto ga tanken om naar Berlijn te rijden wel? Dat zijn politieke keuzes. Hetzelfde geldt voor energiebelasting, waarbij grootverbruikers in de industrie een fractie betalen van wat particulieren betalen op hun energierekening.”

Stay-cation

Kortom, naar mijn bescheiden mening moeten we allemaal wat minder vakanties gaan consumeren. Er worden niet voor niets al hele eilanden gesloten omdat ze bezwijken onder het massa-toerisme. De afgelopen jaren hoorde je het ook al steeds meer: vakantie in eigen land en de stay-cation.

Qua vakantie in Nederland zijn vooral Gelderland (waar ik ben geboren) en Limburg (waar ik nu woon) populair. Zelf heb ik dus meer dan genoeg te doen in mijn eigen omgeving, of ik ga logeren bij mijn ouders en daar de boel verkennen. Ik ben voor het laatst naar het buitenland geweest toen ik mijn oudste nog niet had. Dat is zo’n zeven jaar geleden.

Om het milieu te sparen en jullie portemonnee, ga ik de komende tijd tips en trucs delen over hoe je een groene en goedkope vakantie kan vieren binnen ons eigen land!

Wist jij dat vliegen zo weinig belast werd? En dat het zo’n groot milieu probleem veroorzaakt? Houd dit jou tegen om te vliegen?

  1. Ha, ik schreef er toevallig vorige week ook net een blogje over. Vliegen is inderdaad belachelijk goedkoop. Er zit niet alleen geen belasting op kerosine, maar er wordt ook geen belasting geheven op vliegtickets. Dus geen accijns, maar ook geen btw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *