Press "Enter" to skip to content

In 3 stappen het beste mobiele abonnement

2

Naast besparen op energie en verzekeringen kan je een mooi jaarlijks rendement behalen als je eens kritisch kijkt naar jouw mobiel en je abonnement. Het kost nog geen uur en kan je honderden euro’s besparen voor zowel jouw mobiel als je abonnement!

Zelf kijk ik er jaarlijks even naar, ook al heb ik een meerjaren abonnement. Bij Ben kan ik na een jaar mijn minuten ook naar beneden bijstellen en bieden ze nog ander vaste klantenvoordeel. Ik hoef daarvoor alleen maar even in te loggen op Mijn Ben en het na te kijken. In die vijf minuten bespaar ik dan tientallen euro’s op jaarbasis!

Stap 1: Wat verbruik je?

Het eerste waar je naar moet kijken is wat je werkelijk verbruikt. Ikzelf bel ontzettend weinig, enkel naar de scholen van mijn kinderen en andere instanties. Mijn sociale leven speelt zich meer online of face-to-face af. Ik heb voldoende aan 100 belminuten/sms.

Internet heb ik echter wel  nodig. Het is niet zo dat ik met mijn mobiel muziek of films stream, maar ik wil wel op Facebook kunnen en op mijn websites kunnen, ook al is er geen WiFi. Aan 1000mb heb ik dan ook genoeg.  Soms vergeet ik mijn WiFi aan te zetten, maar ik heb Mb pauze aan staan. Ik krijg dan een smsje van Ben dat ik 80% van mijn mb’s heb verbruikt. Dan weet ik dat ik zuiniger aan moet gaan doen. Als ik echt te weinig heb, kan ik de beslissing maken om extra mb’s te kopen. Maar ik kan nooit zomaar buiten mijn bundel over mijn mb’s heen gaan. Ideaal!

Je verbruik kan je vinden op jouw telefoonfacturen. Op deze website kan je de facturen van de afgelopen paar maanden uploaden. Daarbij komt dan een analyse van jouw verbruik en zoekt de site direct uit welke bundel het beste bij jouw verbruik past.

Stap 2: Wat zijn je noden en wensen?

Doet jouw mobiel het nog goed? Werkt de accu nog, geen problemen met de software? Als echte consuminderaar kan je dan besluiten om jouw telefoon te houden. Maar misschien heb je nog extra wensen en wil je bijvoorbeeld betere foto’s kunnen maken. Dan kan je overwegen om direct bij jouw nieuwe abonnement een mobiel te kopen.

Ik heb zelf een Huawei telefoon, de p8 lite. Ik ben daar ontzettend tevreden over en deze kan best nog wel een periode mee gaan. Daarom heb ik gekozen voor een sim-only abonnement. Maar als deze telefoon problemen zou krijgen met de accu, zou ik weer voor een nieuwe Huawei gaan (alweer de p10!). Mijn man heeft tegelijkertijd een Samsung die hetzelfde kostte als mijn Huawei. Deze heeft een iets helderder scherm, maar verder is eigenlijk alles minder. Geen snellader, minder ruimte, enzovoorts. Een groot voordeel voor hem is wel dat hij alle informatie in één keer kon overzetten via een Samsung Cloud.

Kijk dus goed naar jouw wensen. Ik let zelf op een goede camera, snellader en genoeg werkruimte. Ik heb een hekel aan wachten. Mijn man vindt het merk en een lange batterijduur weer erg belangrijk. Hij zit drie uur per dag in het openbaar vervoer.



Stap 3: Budget en vergelijken

Als je jouw noden en wensen hebt opgeschreven, ben je er nog niet helemaal. Wat is jouw budget? Ikzelf vind het fijn om de telefoon in één keer te betalen. In ieder geval koop ik het nooit boven de €250,- euro uit, vanwege de BKR-registratie.

Toen ik in 2015 mijn Huawei kocht, was het per saldo €70,- goedkoper om het toestel bij Ben met mijn bundel mee te nemen, dan het apparaat los te kopen. Dus hoewel direct betalen mijn voorkeur heeft, wijk ik bij een goede deal ook wel eens af van mijn principes. Aangezien er sindsdien ontzettend veel veranderd is in de wet, raad ik aan om dit goed door te rekenen. Volgens mij zijn dit soort aanbiedingen niet meer mogelijk.

Een fijne vergelijkingssite voor wat een toestel allemaal kan en objectieve recensies over de apparatuur vind je op Tweakers. Ik kijk op die website voor letterlijk alles, van wasmachine tot dus mobiele telefoon. Daaruit komen dan een aantal apparaten. Die kruis ik weer met wat ik heb gevonden op bellen.com om zo mijn ideale mix van kosten en wensen te bepalen.

Conclusie

Zo kan je dus in drie stappen gemakkelijk bepalen wat voor jou de beste keuze is qua mobiel en abonnement.

  • wat je verbruikt
  • wat je wensen zijn
  • wat je budget is

Daarmee kan je zoeken welke telefoon en aanbieder bij jou past!

Zelf ben ik dus ontzettend gecharmeerd van Ben en daar al jaren klant bij. Dat komt ook doordat ze voordelen bieden aan vaste klanten. Daarnaast hebben ze leuke acties. Laatst kreeg ik opeens mail over deze kerstkaarten-actie. Dat past toch ontzettend goed bij de kerstkaartenactie van Sjoukje? Ik ben van beiden dus helemaal fan!

Dit is een gesponsorde post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *