Press "Enter" to skip to content

Besparen, of gewoon niet-uitgeven?

1

Er zijn twee mensen geweest in de afgelopen 24 uur die iets interessant opmerkten. Wanneer is iets een besparing en wanneer moet je jouw geld gewoon niet uitgeven? Reclame-aanbiedingen (“wees snel, op = op”) versus het niet nodig hebben. Zij wilden graag weten hoe ik daarover dacht, aangezien ze moeite hebben om een goede keuze te maken wanneer iets een aanbieding is en wanneer je jouw geld niet moet uitgeven.

Spanningsvelden

Over de verschillen tussen minimalisme en consuminderen en tussen consuminderen en besparen heb ik al eerder geschreven. Voor degenen die geen zin hebben deze blogs apart door te lezen, maar graag deze (eerst) willen lezen geef ik even een korte samenvatting.

Het verschil tussen consuminderen en minimalisme is dat minimalisme draait om minder spullen in huis, terwijl consuminderen draait om minder (nieuw) te kopen. Een minimalist kan iedere maand een nieuwe inrichting hebben, als deze maar de oude spullen weer de deur uitdoet. Zo ben ik vertrokken uit een beginnersgroep voor minimaliseren, omdat er acuut honderden mensen naar de Action renden toen ze daar een deken verkochten die in een kussen veranderd kon worden. Zij zagen het als een minimalistisch item, iets met twee functies. Ik kon maar niet begrijpen waarom ze niet gewoon een deken in een kussensloop deden die ze allebei al hadden liggen.




Minimalisme is niet minder (soms)

Ook kan een minimalist iedere dag uit eten gaan of iedere dag in de bioscoop zitten met popcorn en dergelijke. Er zijn genoeg minimalisten die voortdurend reizen, wat een ontzettende consumptie betekent van vliegtuigen en in horecagelegenheden. Een consuminderaar kan een hele stapel lege boterkuipjes bezitten en stapels oude kleding, omdat die het zonde vindt om nieuwe bakjes voor de vriezer te kopen of poetslappen te kopen in de winkel. Die moeten ergens bewaard worden wat een minimalist niet aankan. Maar hun overeenkomst is dat zij beiden minder spullen willen, al dan niet bezitten of kopen.

Het verschil tussen consuminderen en besparen is eigenlijk de kern van het probleem van deze blog. Als je bespaart, ga je voor een korting of een geld terug actie vanuit de supermarkt. Maar je koopt wel en stelt jezelf bloot aan de invloeden van commercie. Een consuminderaar neemt dingen niet aan omdat ze goedkoop of gratis zijn, maar omdat ze een behoefte vervullen. Een bespaarder kan dozen vol gratis hondenvoer hebben zonder een hond te bezitten, gewoon omdat er de drang is tot bezit. Een consuminderaar kan een gratis blikje fris die ze regelmatig uitdelen in de stad laten staan, omdat die liever kraanwater drinkt uit zijn hergebruikte fles.

Meer weten over de verschillen tussen deze levensstijlen? Lees hier hoe zij tegenover de feestdagen staan.




De aanbieding

De afgelopen periode waren er weer serieuze hamsterweken. Er waren enkele ontzettend goede acties met 1+1 items en er waren op veel groepen foto’s te zien van trotse bespaarders. Maar er waren ook geluiden te horen van mensen die niet wisten wanneer ze een aanbieding moesten laten liggen. Deze hadden bijvoorbeeld in de eerste twee weken van de maand met alle acties hun hele boodschappenbudget er doorheen geblazen om op de lange termijn hopelijk te besparen. Maar die zaten dus nu in de problemen.

Een aanbieding is alleen voordelig als je er ook behoefte aan hebt. De eerste behoeftes zijn om iedere dag te kunnen eten en drinken. Dus de dagelijkse boodschappen gaan altijd boven iedere aanbieding die je ziet. Nu kan het zijn dat je een dubbel weekmenu kan maken door de 1+1 aanbiedingen en daardoor twee weken voor hetzelfde geld kan eten. Dat is prachtig en moet je ook zeker doen. Maar je moet niet tien blokken kaas gaan inslaan als je niet hebt gezorgd dat je de komende weken gewoon normaal te eten hebt.




Het nadeel van groot en veel

Wat ook geen voordeel betekent bij een aanbieding is als je het meer gaat gebruiken omdat je het toch hebt. Als je echt een kaasfanaat bent en je de neiging hebt om grote hompen kaas op een dag te eten omdat het er toch ligt, is het misschien verstandiger om geen grote voorraad kaas te halen. Het is namelijk bewezen dat je minder gebruikt van iets als je nog maar een kleine voorraad ervan hebt.

Dat is ook de reden dat ik onze voorraad tandpasta verstop. Mijn man heeft een hekel aan tubes leegknijpen en gooit ze (shock, shock!) soms wel eens weg zonder ze doorgeknipt te hebben! Als hij geen tube tandpasta binnen bereik heeft liggen (of nieuwe pot gel, of pot chocoladepasta, of…) dan maakt hij de oude verpakking wel eerst goed leeg.

Koekjes en chips hebben wij ook nooit op voorraad. Ik zelf ben daar namelijk ongelofelijk slecht mee. Ik ben eigenlijk iedere dag thuis en als ik dan een zwak moment heb eet ik van alles op. Zijn er geen kant en klare koekjes in huis en moet ik ze zelf bakken, is de drempel toch een stukje hoger. Lekkers gaat met mij eigenlijk altijd binnen twee dagen op, hoeveel we ook in huis hebben. Dus haal ik ook alleen die dingen voor het weekend en niet in 1+1 acties (want dan word ik ook 1+1).



Prijsbewust

Er is vorig jaar een nieuwe winkel gekomen in een centrum hier. Het ligt vlak naar de Action en heet Op=Op. Alleen al van de naam krijg je spanning in je lijf: zou ik er op tijd bij zijn? Uiteraard ging ik daar even snuffelen en vond ik veel dat ik niet hoef te kopen. Wasmiddelen, zeep, parfum, het leven is simpel als je allergisch bent.

Wat ik wel zag, wat Sunlight zeep. Daarvan maak ik al jaren zelf wasmiddel. Uiteraard hing er geel-met-zwart groot Op=Op boven deze “tijdelijke aanbieding”. Maar de prijs klopte niet voor mijn gevoel. Dus ik keek op mijn telefoon en zag dat deze aanbieding bijna 50 cent duurder was dan de reguliere plek waar ik het normaal haal. En aangezien ik ongeveer één verpakking per jaar verbruik, was ik blij met mijn prijsbewuste kriebel in mijn brein.

Dat een winkelier er een bordje aanbieding boven hangt, wil nog niet zeggen dat het ook echt een goede koop is.

Aanbiedingen zijn reclame

Nu weet je ongeveer wanneer je een aanbieding moet laten liggen, ook al staat er Op=Op boven of is het iets voor “snelle beslissers”. Weet dat iedere aanbieding zeker twee keer per jaar terugkomt.  De beste aanbiedingen vind je ook niet in reclamefolders. Reclame is namelijk gemaakt om jou meer geld uit te laten geven, niet om verstandige beslissingen te maken met je geld. Als ik tegen echte koopjes aanloop is dat vaak in tweedehandszaken, in outlet winkels of op de markt. Voor een echt koopje of aanbieding hoeft niet geadverteerd te worden.

Ook de acties op Scoupy zijn niet echt aanbiedingen. Ja, je kan er soms gratis, soms voor een klein bedrag producten mee halen in de winkel. Naast dat het vaak zeer bewerkte producten zijn, zit er een reden achter waarom je dit zo goedkoop kan halen. Het maakt jou namelijk bekend met een nieuw product. Het kweekt een behoefte eraan. Onbekend is namelijk onbemind, maar door het gratis aan te bieden raakt het wel bekend. Daardoor hopelijk geliefd. De nieuwe producten van Monsterdoos en de Happy Box kan je daarom ook zo goedkoop krijgen. Het is een marketing stunt!

Nou, nu moet ik eerlijk toegeven, ik doe ook wel eens mee aan Scoupy en de boodschappendozen. Maar Scoupy ben ik recent mee gestopt. Ik vergeet de bonnen in te dienen en ik merkte sterk dat de marketing werkte. Ik kreeg zin in de producten waarmee ik zo kennis had leren maken en stond te twijfelen met het merkproduct in mijn handen. Terwijl ik eerder veel goedkopere, even bevredigende opties had. Maar eerder koos ik het dus wel als goedkope optie om eens wat lekkers in het weekend te eten.

Meer weten over hoe we verleid worden tot kopen?

Wanneer koop je het dan wel?

Dat is een ontzettend goede vraag. Dat kan ik niet zo zeggen, ik ben zelf ongelofelijk goed in twijfelen en maak dus ook regelmatig vergissingen. Dat is menselijk, schijnt. Maar als een van de stuurlui aan wal kan ik je wel enkele leidraden geven, enkele vragen die je in je achterhoofd moet houden.

  • Heb je het werkelijk nodig? Of heb je al een variant hiervan in jouw bezit (of die je kan lenen)?
  • Weet je zeker dat het een goede prijs is? Of laat je je meeslepen door de manier waarop het wordt gebracht?
  • Heb je in jouw basisbehoeften voorzien? Kan je de aankoop uitstellen?




Mijn laatste grote aanschaf

Zo ben ik al ongeveer een jaar aan het opletten voor borstvoedingsbeha’s. Ik heb een grote maat (85G) en kan daardoor niet in de stenen winkels hier in de stad iets kopen. Ook de reguliere online winkels (H&M, Bon Prix) gaat tot maximaal F in borstvoedingsbeha’s. Dus moet ik naar een gespecialiseerde webshop en die zijn vaak duurder. Eerst dacht ik dat ik sowieso 80 euro per beha kwijt was, omdat ik dat vond als standaard prijs bij snelle zoektochten. Maar langzaam maar zeker daalde de prijs. Nu heb ik deze week eindelijk beha’s besteld, 4 stuks voor €100 euro (dat ik verdiend heb met deze blog!).

Maar ik heb deze aanbieding niet gevonden in een reclamefolder. Ik heb lang gewacht, mijn behoeftes uitgesteld tot ik zeker wist dat het nodig was, het financieel gezien kon en het voor de goede prijs was. Dan moet je ingaan op een aanbieding. Eerder raad ik het iedereen af.

Laat jij je snel verleiden door marketing stunts? Of ben je goed in het uitstellen van behoeftes?

  1. […] hoe mooi de prijs ook is. Ik ben mij erg bewust van het effect van aanbiedingen en reclames, dat hoort ook bij mijn passie. Ik laat die dan dus meestal alsnog liggen. Behalve als ik moe ben, dan heb ik echt nauwelijks […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *