Press "Enter" to skip to content

Wat geef je met de feestdagen? – Met gratis poster!!

0

‘Wat moet ik kopen voor mijn kinderen/man/vrouw/moeder/vader? Ik heb een bedrag van X euro.’ Deze vraag komt vaak voorbij. Maar eigenlijk vind ik het een hele rare vraag. Iets moeten geven voor een bepaald bedrag… En niet eens weten wat? Hoe zorg je dat het cadeaus geven leuk blijft?

Omgekeerde wereld

De vraag “Wat moet ik kopen” is veel voorkomend. Maar toch vind ik het een omgekeerde wereld. Als ik iets geef, is dat omdat ik een behoefte zie. Omdat ik weet dat die ander dat leuk gaat vinden. Daarna zoek ik er budget en een gelegenheid voor.

Maar toch leven we in een wereld waar de gelegenheid en de hoeveelheid euro’s die je er aan besteedt boven de actie van het geven zelf gaat. Hoe zorg je dan dat het geven leuk blijft, in plaats van een verplichting?

vrouw, omgekeerde wereld

Teveel speelgoed om te spelen

Een gevolg van het geven omdat het moet, is dat kinderen teveel speelgoed hebben. Ze zien door de bomen het bos niet meer. Er zijn ouders die dit probleem oplossen door dagjes weg te geven of andere cadeaus die ‘op’ gaan. Die niet uit spullen bestaat.

Maar ook daarbij krijg je blasé kinderen. Eerst wordt de binnenspeeltuin een vaste weekendonderdeel door het jaarabonnement, dan kan je ze alleen nog blij maken met Toverland of de Efteling. Dan wordt dat weer een routine, en dan? Ga je naar Disneyland Parijs om je kinderen een leuke verjaardag te bezorgen? Vervolgens naar Amerika?

Als spullen en uitjes alleen maar groter worden, waar houdt het dan op?



Voorzie in een behoefte

Naar mijn idee komt dit omdat we het idee van cadeaus geven omgekeerd toepassen. We kijken naar gelegenheid en prijs en niet meer naar de kern van het geven van cadeaus: het voorzien van een speciale behoefte.

De mooiste cadeaus hoeven geen of nauwelijks geld te kosten. Het gaat er om dat je er tijd en aandacht aan besteedt. Dat wil je geven en dat wil iedereen ontvangen. Dat kan je door cadeaus zelf te maken, maar ook door goed te kijken naar het persoon waaraan je het geeft.

Wat zijn zijn of haar behoeftes? 

Wat is de kers op de taart, dat binnen het budget en de gelegenheid valt? Waarmee laat je zien dat je er over nagedacht hebt?

Ik zie het vaak zo gaan: een last-minute bestelling op Bol met alleen het geslacht, budget en de eventuele leeftijd van de ontvanger, dat zeker weten morgen geleverd kan worden. Een bosje bloemen van het tankstation. Als het iets is waar je last-minute voor bent uitgenodigd, of als je qua privé/werk een chaostijd doormaakt en je weinig bandbreedte tijdelijk hebt, kan je er mee wegkomen. Je hebt er namelijk wél aan gedacht en dat is al iets.

Maar als je echt wilt geven, is het geen leeg, automatisch gebaar. Dan komt het uit liefde, dan denk je er goed over na.


Amerikaans gedicht

Over het algemeen zijn mensen uit de Verenigde Staten over de top. Ons hysterie rond cadeaus en geven heeft zijn oorsprong in die overzeese cultuur. Maar ook de oplossing voor ons probleem is daar allang ingeburgerd. Er bestaat namelijk een bekend Amerikaans gedichtje:

“Something they want,

something they need,

something to wear,

something to read.”

Iets wat ze willen, is dat ze nodig hebben, iets om te dragen en iets om te lezen. Het is eigenlijk een manier om vast te stellen wat nou de werkelijke behoeftes van de ontvanger zijn. Plus het houdt het aantal cadeaus onder controle.



Gratis goodie

Volgens mij is het hoog tijd dat we, nu het consumeren tijdens de feestdagen hier ook op hol is, ook deze tegenbeweging integreren. Ik heb daarom het gedichtje (vrij) vertaald. En deze stel ik gratis aan jullie, mijn lezers, ter beschikking als A4 poster.

Je kan de poster hier downloaden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *