Press "Enter" to skip to content

Leven zonder auto

27

Om rond te komen van 300 euro onder de bijstandsnorm moeten er bepaalde offers worden gemaakt. Wij hebben als gezin geen auto. Dit heeft veel consequenties in het dagelijks leven. Als je wilt weten hoe dat is, lees dan verder!

Geldzaken

Auto’s kosten geld. Dat is een feit. Niet alleen de benzine of de verzekering, maar ook aan belastingen en reparaties. Wij hadden allang wel een kleine auto kunnen kopen van een financiële meevaller, maar aangezien wij juist die maandelijkse kosten niet konden opbrengen, hebben wij dat nooit gedaan.

Als ik zo eens rondvraag vallen de kosten van een auto ongeveer tussen de 80 en 250 euro per maand inclusief benzine. Het is van ontzettend veel factoren afhankelijk, als je erg veel rijdt zal het meer zijn. Adrianne schrijft hier over het wegdoen van haar tweede auto. Dat bespaart haar ongeveer 2000 euro per jaar oftewel 165 euro per maand.

Door dus geen auto te bezitten, hebben we zeker de helft van ons inkomensgat al gecompenseerd! Onze grootste motivator voor het niet-hebben van een auto is de financiële kant. Wij hebben een bakfiets zonder motor, dus onze jaarlijkse kosten zijn op dit moment nog geen 50 euro geweest. Ik heb één keer een reparatie van 100 euro laten doen aan de wielen, plus een keer een band zelf vervangen. Dit was het voorwiel dus gemakkelijk, band is online besteld en een uurtje werk. Dus 50 euro per jaar is nog ruim genomen.

Verder heb ik mijn bakfiets cadeau gekregen van mijn vader, drie jaar terug. Daar heb ik geen kosten aan gemaakt zelf. Reken ik die wel mee, dan was het 700 euro voor een tweedehands. Ik heb er een van bakfiets.nl wat een goed, degelijk Hollands merk is. Hardhouten bak, alles gemaakt voor de lange duur. Dat vind ik belangrijk als ik tweedehands koop. Daarbij zat al een regenkap, zitjes en allerlei andere kleine extra’s. Ook een groot voordeel van tweedehands, want een aparte regenkap alleen al kost 300 euro voor deze fiets!

Meer lezen over leven zonder auto?



Werk

Zelf werk ik vanuit huis, aan deze blog, voor mijn website Mama in Limburg en andere freelance zaken. Ik heb dus geen reis om te maken. Mijn man krijgt via zijn werk een reiskostenvergoeding. Met het OV is dat 100%! Er bestaan namelijk overheidsregelingen voor zodat een openbaar vervoer vergoeding een aftrekpost is voor een bedrijf. Voor een auto ligt de vergoeding een stuk lager.

Man reist maximaal (afhankelijk van vertragingen en aansluitingen) een uur langer per dag als hij met het OV gaat. Door dat uur bespaart hij 20 euro per dag aan reiskosten vergeleken met de vergoeding van een auto. Aangezien hij nog geen 10 euro per uur verdient op zijn werk, zit hij graag een uur langer in de trein voor 20 euro meer compensatie.

Ook al zouden wij wel een auto kunnen betalen op termijn, blijft hij alsnog met het OV reizen. Wel zou ik hem dan kunnen redden als de treinen weer eens niet rijden door het weer. Dat is namelijk soms nog wel eens spannend…



School

Ja, hier zit ons grootste probleem. Mijn oudste zit op speciaal onderwijs en wordt nu gebracht en gehaald met het busje. Zijn school is niet ver weg, maar ik heb enkel een fiets en mijn peuter moet ook naar een speciale peutergroep voor TOS. Hier komt peuter iedere dag een half uur later aan dan de rest van zijn groep, omdat ik met baby en hem in de bakfiets een enkele reis van een half uur moet fietsen.

Ik fiets dus 2 uur per dag, vier dagen in de week, door weer en wind. Met een zieke baby, een verkouden peuter of als ik zelf iets heb, is dat echt helemaal niet leuk. Doordat baby nog te klein is om te zitten past de regenkap er ook niet op, kortom, allemaal niet praktisch. Peuter mag er maximaal maar een jaar opzitten, dus het is te overzien. Praktisch of leuk is het echter niet.

Als ik een auto had gehad, zou ik mijn beide kinderen zelf naar school kunnen brengen. Waarschijnlijk zou ik dan ook minder snel hebben getwijfeld over het brengen zoals nu. Want met een baby met koorts een uur door de regen fietsen (ook al zit baby onder een maxi-cosi regenkap), is wel een belangrijke afweging die ik moet maken. Nu heb ik wel een goed regenpak en mijn zoontje een goede poncho. Maar de extra tijd en zorg die ik zou kunnen bieden door het hebben van een auto is wel een belangrijke factor.

Ik heb mijn regenpak van de Hema, hier is affiliate linkje naar hun ontzettend degelijke regenkleding!

Boodschappen

Qua winkelen is het soms wel eens lastig om geen auto te hebben. Ik kan niet even naar de Ikea voor een goedkoop dingetje. Ook kan ik maar zoveel mee nemen. Maar eigenlijk is dat ook wel een voordeel: je bent je een stuk bewuster van wat je koopt. Ik heb dan wel een bakfiets, maar daar past echt minder in dan in een auto. Daarnaast wonen we op een berg, dus ik denk echt wel drie keer na voor ik zware dingen ga halen.

Wat wij vaak doen is boodschappen bestellen. Hierover wil ik nog eens een aparte blog schrijven, maar ook door online bestellen kan je geld besparen. Je wordt namelijk veel minder verleid door alle leuke uitstallingen, de geurtjes en andere zaken die supermarkten inzetten om tot kopen te verleiden. Daarnaast slaap ik altijd nog een nachtje over mijn lijst en dan gaat er vaak een hele hoop chocolade weer weg.

Dus qua boodschappen is het niet-hebben van een auto naar mijn mening neutraal: ik kan bepaalde voordelige zaken niet halen omdat ze te ver weg liggen, maar ik heb ook veel minder verleidingen.



Het milieu

Dit is de andere grootste pro in mijn mening. Aangezien ik overal moet besparen en schrapen maak ik soms niet zo’n fijne beslissingen voor het milieu. Maar het hebben van geen auto is weer een groot voordeel! Geen herrie, vervuiling en olierampen door mijn toedoen.

Als we toch een auto gaan nemen, overweeg ik om vegetariër te worden om dit te compenseren. Geen vlees eten is namelijk ook ontzettend goed voor mijn ecologische voetafdruk, eigenlijk nog wel beter dan het niet-hebben van een auto. Misschien dat ik dit niet van het hebben van een auto moet laten afhangen. Maar we eten al minder vlees en, en… Het speelt in ieder geval al in mijn hoofd als serieuze optie!

De rest

Ja, de rest, nog een grote domper in mijn optiek. Mijn familie woont namelijk ver weg, met het openbaar vervoer is de dichtstbijzijnde ouder nog altijd anderhalf uur reizen. Met de auto is dat ongeveer 45 minuten. Daarnaast zie ik het niet zitten om met drie kleine kinderen een paar uur naar een camping te fietsen. Ook kunnen we veel gratis uitjes niet doen, omdat die gewoon te ver reizen zijn met de fiets.

De wereld wordt dus wel een stuk kleiner zonder auto. Nu is dit op zich geen ramp, aangezien het ook overzichtelijk en beperkt blijft. Zoals ik al eerder meldde heeft mijn oudste een uitdaging (sorry, klinkt echt beter dan beperking). Daardoor moet hij meer rust hebben dan een gemiddeld kind. Doordat we geen auto hebben gaan we ook minder snel ‘even’ naar een prikkelrijke omgeving. Dus voor hem is het misschien ook wel een zegen.



Conclusie

De voornaamste redenen om een auto te hebben zijn financieel, met het milieuvoordeel als leuke extra. Het niet-hebben van een auto bespaart ontzettend veel op jaarbasis. Maar ik overweeg wel om een auto te nemen zodra we daarvoor de ruimte hebben. Die grens leg ik bij 250 euro per maand extra, oftewel ongeveer bijstandsniveau. De voornaamste reden hiervoor is dat mijn kinderen extra zorg nodig hebben en ik die niet altijd kan bieden doordat we er simpelweg niet naartoe kunnen.

Het niet-hebben van een auto is dus niet te vergelijken met het wegdoen van een tweede auto. Familie kan je dan nog altijd gemakkelijk bezoeken, net als je extra zorg zou inplannen op de momenten dat je wel over de auto kan beschikken. Ook ben je nog steeds in staat om ergens verder weg gratis uitjes te doen, spulletjes op te halen, enzovoorts. Een tweede auto wegdoen en vervangen voor een (bak)fiets is bijna altijd een voordelige onderneming!

Dit bovenstaande verhaal is ook een van de redenen dat ik deze blog ben begonnen. Puur besparen werkt niet meer, er moet meer geld komen om goed voor mijn kinderen te kunnen zorgen. En hoe kan ik dat beter doen, dan te vertellen over besparen. Daar heb ik immers genoeg ervaring mee!

Zou jij kunnen leven zonder auto? Of doe je dat al? Tegen welke dingen loop jij dan aan (of zou je tegenaan lopen)?

 

  1. Wat een mooi persoonlijk inkijkje geef je met deze blog. De auto kost veel Geld, maar geeft ook veel vrijheid. Als je alles in de buurt hebt, kan je zeker zonder. Hier 2 auto’s. De tweede auto zou weg kunnen, mijn reisafstand naar het werk is te fietsen, maar aangezien we ver van familie en vrienden vandaan wonen, wil ik echt niet zonder!

    • Als je het kan en wilt betalen, waarom niet?
      Vlees eten is slechter voor het milieu dan auto rijden!

  2. Marjon Marjon

    Knap hoe je het allemaal doet! Heb echt met verwondering zitten lezen. Toen de kinderen klein waren had ik ook geen auto. Mam had auto van de zaak. Dat betekende zaterdags man met vier kinderen en ik een bolle buik eerst ‘s morgens naar zn werk brengen, dan de grote boodschappen doen, naar zwemles met zn allen en eind van de middag hem weer ophalen. Al onze familie woont ruim een uur rijden. Dus als ik een keer een dagje naar Mn ouders ging, was dat een hele onderneming, kijken if man de auto niet nodig had, wegbrengen naar zn werk, kinderen overblijven op school, na school overal ergens spelen (lieve vriendinnen gelukkig ;)) met twee kinderen met een uitdaging moest ik op gegeven moment veel naar Riagg en Eleos. Toen hebben we een klein oud autootje erbij gekocht. Superblij mee. Nu nog steeds een tweede auto. Mijn zoon en dochter huren hem van mij, zo wordt hij toch weer optimaal gebruikt nu. Ik gebruik hem zo weinig mogelijk, in het dorp al helemaal niet, ook niet als het regent. Dochter late diensten bij Leger des Heils, dan is het wel fijn als ze niet om 11 uur met OV vanuit Utrecht moet komen. en zoon tot half vijf school en dan om vijf uur beginnen met werken. Dat redt hij anders niet. Nu ook voor mijnfijn om af en toe dagje naar Mn ouders te kunnen, dat combineer ik weer met mysterie opdrachten van Texaco, dan wordt de benzine vergoed

    • Dat is nog even goed plannen, maar ook goed geregeld qua verhouding kosten en baten!

  3. Marjorie Marjorie

    Maak je wel optimaal gebruik van alle toeslagen en regelingen? Lijkt mij dat je een aanvullende uitkering kan krijgen en voor de kinderen dubbele kinderbijslag. In ieder geval de oudste… niet iedereen is van alles op de hoogte. Vooral ouders met kinderen met speciale behoeften, die hebben andere zorgen…
    Geweldig verder hoe jullie het doen hoor.

    • Geen recht op aanvullende uitkering, ik moet dan mijn websites opgeven en gaan solliciteren, ondanks de kleine kinderen en zorg enzo. Wat dat betreft kan ik beter gaan scheiden grap ik wel eens.
      Meer kinderbijslag vermoed ik niet dat we die krijgen, maar we hebben nu sinds twee weken een uitslag van het revalidatieteam dus ik moet daar inderdaad eens voor gaan zitten. Niet geschoten is altijd mis.
      Ik ken het dus wel, maar goed dat je het tipt! Ik doe dat zelf ook als ik dit soort dingen lees. Ook qua belasting teruggave (kleding, speciaal dieet, reiskosten voor zorg, enzovoorts)
      Dankjewel!

  4. Je bent veel beter uit zonder auto, veel gezonder voor jou en de kinderen en ook al heeft een kind koorts kan het wel naar buiten, vroeger werd dat af geraden. Vooral doorgaan.

    • Als dat het enige probleem was, zou het ook geen probleem zijn. We hebben niet voor niets al zes jaar zonder gedaan!

  5. Jose Jose

    Hoi
    Knap hoor… maar ik zou zsm een auto kopen, al was het alleen maar om de kindjes weg te brengen. Warm in een auto is veel beter dan 2 uur ziek in een bakfiets. Lijkt me verschrikkelijk.
    Hoe eerder je hem koopt, hoe eerder je er van kunt genieten en vooral ook je kinderen… sterkte!

  6. Nancy Nancy

    Heb ervaring met beide. Toen vroeger mijn kinderen klein waren hadden we geen auto. Hierdoor wel eea meegemaakt door al dat gefiets. Al dat gesjouw en geregel en gebrek aan vrijheid staat me nu nog levendig voor ogen. Of een week nadat ik bevallen was van jongste met de oudste 15 km op en neer naar de zwemles aaaargh. Ondanks dat ik op een gegeven moment een auto had ging ik toch meestal werken en naar school brengen op de fiets. Scheelt dan ook weer in de kosten. Maar ik heb dus ook een zorgenkind en die auto kwam me toch heel vaak van pas. Heb altijd (heel erg) zuinig geleefd en mezelf dingen ontzegt om mijn rode micraatje te betalen, de 1e is 19 jaar geworden, alleen jaarlijks onderhoud en normale slijtage (wat een kwaliteitsauto). Nu sinds 2014 een andere nieuwe/ oude, weer een rode 😉 van 2006 en de kosten vallen me heel erg mee. Mijn vriendin met OV kaart is duurder uit. Ik ben al heel mijn leven flexitariër, eet amper vlees, wel af en toe vis of kip. Enne wat ook belangrijk is, reis niet met het vliegtuig, dat is veel milieuwinst.

    • Wat ik wel merk is dat het heel erg geluk hebben is met auto’s. Gelukkig weet mijn man wel wat af van de technische kant!
      Ik maak dus ook bewust de afweging tussen kosten en baten. En wat betreft vliegen heb je helemaal gelijk! Voordeel van weinig geld hebben en strenge keuzes daarom moeten maken, is dat ik die principiële afweging aan mij voorbij kan laten gaan

      • Nancy Nancy

        Klopt hoor, ik had geluk 🙂 Gelukkig maar want mijn man is een kluskluns…oeps… en zelf houd ik het meer op klussen in huis. Wat het niet vliegen betreft, gaat bij mij ook om de kosten (en na 2x durf ik niet meer) maar daardoor kan ik lekker denken dat ik iig daar niet mee vervuil 😉

        • Hahaha, ach, ieder heeft zijn sterke en minder sterke punten. Ik ben erg slechte in rommel en poetsen. Ik zie overal een creatief project in (en het poetsen vergeet ik dan). Ook niet praktisch!

          En inderdaad, ik noem ook altijd de dingen die ik toch niet kan doen als groene voordelen! Zo compenseer ik dan ook de niet zo groene dingen die ik doe die goedkoper zijn, voor mijn gevoel dan…

  7. Jeanne Jeanne

    Ik leef ruim 17 jaar zonder auto, op 7 maanden na, toen ik een oude VW Polo had, waar ik enorm van genoten heb. Zelf heb ik een dochter met extra zorg, die door de afwezigheid van een auto geleerd heeft met het OV te reizen en ook zelfstandig te fietsen, hoewel ze dit nu bijna niet meer doet. Ze heeft juist vaardigheden ontwikkeld die ze nooit had ontwikkeld als ik de luxe van een auto had gehad. En het was inderdaad een hele opgave om alles op bijstandsniveau voor elkaar te krijgen. Wat dat betreft veel bewondering dat jullie dat met 3 kinderen doen!

    • Ja, heeft beide echt zijn eigen voordelen en nadelen. Tot ongeveer een jaar geleden had ik ook echt geen behoefte aan een auto, maar ik merk dat het langzaam steeds gecompliceerder word.
      Wat fijn dat jij het wel allemaal zo hebt kunnen doen en dat je dochter zo zelfstandig erdoor is geworden!

  8. Hé, leuk dat je m’n blog noemt, ik lees het nu pas ;)… Wellicht is leasen nog een idee voor je (als je genoeg hebt gespaard). Daar zou je zelfs nog geld aan kunnen verdienen ;)… Nou, succes met sparen, het gaat jullie vast lukken :)!

    • Nee, leasen is niets voor ons, dat zijn nieuwe auto’s. Ik heb liever een auto met zo min mogelijk computer, zodat mijn man zo veel mogelijk zelf kan doen eraan.

      • Isabelle Isabelle

        Eline bij leasen is alles voor de verantwoordelijkheid van het bedrijf waar je least dacht ik toch? En hebben jullie geen soort verhuurautootjes in jullie buurt. Wij hebben hier verschillende praktische systemen zo, auto nodig voor een paar uurtjes hop gaan halen. Mijn moeder gebruikt dat, ik heb zelf geen rijbewijs 😉

        • Er zit hier wel Greenwheels, maar… Dat is best duur! Makkelijk 80 euro voor een dag.
          Als ik met mijn drie kinderen met de trein ga, kan ik voor 11 euro klaar zijn (oudste heeft kids-vrij, ik een actie-kaart, jongste twee zijn gratis). Dat is nog wel even een dingetje 🙂
          En dingen als Snappcar en dergelijke zijn (ik heb recent niet meer gekeken, dus pin mij er niet op vast), niet echt populair hier. De Venlonaren zijn nogal trots op hun auto’s en lenen het ding echt niet graag uit!

          • Isabelle Isabelle

            80 euro voor een dag?? dat kost het huren bij een gewoon bedrijf zelf niet hier bij ons! Wij hebben hier Cambio en dat is echt niet prijzig. Mijn moeder doet het omdat het veel goedkoper komt dan zelf een auto te hebben, dat zou bij Greenwheels inderdaad niet het geval zijn.

          • Isabelle Isabelle

            80 euro voor een dag?? dat kost het huren bij een gewoon bedrijf zelf niet hier bij ons! Wij hebben hier Cambio en dat is echt niet prijzig. Mijn moeder doet het omdat het veel goedkoper komt dan zelf een auto te hebben, dat zou bij Greenwheels inderdaad niet het geval zijn. Cambio kost om maar een voorbeeld te geven 1,75 euro per uur en 0,26 per km brandstof. Zo heb je bv voor 5u een kost van ongeveer 10 euro. Het is 21 euro per dag plus de km.

  9. Een heel mooi inkijkje in de voor- en nadelen. Heel eerlijk beschreven.
    Toen ik alleen was had ik geen auto. Ik heb er nog wel eens naar gekeken, hoe duur het was, maar het is er nooit van gekomen. Mijn werk was op fietsafstand en ik had een tijd een baan waar ik een auto kon lenen van de zaak. Hoefde ik alleen brandstof te betalen. Mijn vader bracht en haalde me vaak als ik naar mijn ouders ging.
    Toen ik mijn man leerde kennen had hij een auto. Dat was heel makkelijk. Voelde erg volwassen 🙂
    Wij hebben vrijwel altijd 1 auto gehad. Toen ik een baan op een ongemakkelijke afstand kreeg, hebben we nog goedkoop een tweede auto erbij gehad. Eerst eentje op gas, dat was een ramp. Later nog een diesel op grijs kenteken (hoewel het grote voordeel daarvan al snel weer werd afgeschaft). Dat was een heel leuk bestelautootje. Daar zijn we nog mee naar Frankrijk op vakantie geweest, omdat het zo goedkoop was.
    Toen onze dochters klein waren (t/m hun 8e jaar) had ik geen auto thuis, want man had de auto nodig. Ik had een fietskar waar ik ze in vervoerde. Deed er ook de boodschappen mee. Of mijn vader bracht me of haalde me. Of ik ging niet weg, dat was ook heel vaak het geval. Ik kon me er heel goed mee redden, maar ik wil niet zeggen dat het ideaal was. Vergde heel veel planning, zoals hier boven ook ergens staat beschreven. Steeds uitkienen: auto thuis, dan boodschappen halen, of grote spullen vervoeren, ergens op visite.
    Ik had graag meer vrijheid daarin gehad, maar een tweede auto was een te grote kostenpost, daar was geen ruimte voor. De vrijheid zocht ik binnen de mogelijkheden die ik had. Dat lees ik ook bij jou.

    Sinds 1,5 jaar hebben we een tweede auto. Dat is door omstandigheden: werk van mijn man is 200 km verderop verplaatst en en daarvoor is hij gecompenseerd, waardoor we nu een tweede auto hebben. En ik moet zeggen dat ik het er echt even van neem. 🙂
    Nu kunnen de kinderen ook naar sporten/muziek doordeweeks die verder weg zijn. Dan hoeft het niet alleen in het weekend of op doordeweekse dagen dat de auto er is (en de man).

    Wat mij vaak stoorde was dat mensen er maar zo van uit gaan dat je een auto tot je beschikking hebt. Dan werden de kinderen gevraagd op een kinderfeestje op een flinke afstand, waar ik ze dan op de fiets heen bracht. Dan kreeg ik verbaasde blikken. Maar ik dacht wel eens: was even zo attent geweest om te vragen of we mee wilden rijden….Dus dat probeer ik nu voor ogen te houden: even vragen aan een ander of het lukt met vervoer. Vervoer van kinderen, of spullen. Bij slechts weer ofzo. Ik hoop dat mensen in jouw omgeving daar ook oog voor hebben.

    • Ohh ja, dat herken ik inderdaad, dat mensen gewoon verwachten dat je een auto hebt. Vriendinnen van mij proberen er meestal wel aan te denken, de één meer dan de ander. Maar waar ik vaak tegenaan loop is inderdaad vanuit school.
      Er word gewoon verwacht dat je wel even kan helpen met de kinderen naar de kinderboerderij te brengen. Maar trouwens, er word ook verwacht dat je altijd een achterban hebt voor de kleine broertjes of zusjes. Die mogen vaak niet mee als je hulpmoeder bent. Wat voor mij ook weer een onmogelijkheid is.
      En bijvoorbeeld mijn voormalige tandarts, die zei dat ik met mijn middelste maar even naar de angstpoli moest, die een uur verderop rijden is met de auto. Ging echt heel automatisch, alsof dat voor iedereen binnen bereik is. Gelukkig nu een andere tandarts die zelf het traject aan wilt gaan om te zorgen dat mijn koppige peuter zijn mond open doet. Lieve jonge vrouw in plaats van een oude grijze man, de eerste keer kreeg ze hem al in de stoel!
      Maar goed, ik herken dus sterk jouw punt van dat mensen gewoon verwachten dat je altijd een auto ter beschikking hebt. Dat raakt inderdaad een snaar bij mij!
      Maar nogmaals: mijn vriendinnen zijn schatjes die altijd proberen mee te denken en te helpen waar het kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *