Press "Enter" to skip to content

Sim Only of prepaid bellen: wat is voordeliger?

10

Eerder schreef ik al hoe je het voordeligste abonnement kon vinden. Daar kwamen twee reacties op van de echte bespaarders: ik heb enkel een Sim Only, of: ik heb niet eens een abonnement. Ik was verbaasd! Ik wist niet dat prepaid bellen nog steeds een optie is, zelf heb ik al jaren Sim Only als the only way to go gezien. Daarom zoek ik voor jullie uit wat nu voordeliger is: Sim Only of prepaid?

Prepaid

Mijn allereerste koelkast-model telefoon was prepaid. Die moest ik dan opwaarderen via kaarten die ik in de supermarkt kocht met beltegoed. Toen was dat nog een normaal iets om te zeggen: “Bel jij mij? Mijn beltegoed is op.”

Tegenwoordig kan je gemakkelijk via internet bellen of appen, dus is dat niet meer zo’n probleem. Toch lijkt het mij erg onhandig, teruggaan naar beltegoed. Ik heb daarom uitgezocht van de voordelen en de nadelen van prepaid zijn.

Voordelen

  • Controle: je kan zelf precies beslissen hoeveel je wanneer betaalt. Er wordt geen automatische afschrijving gedaan, wat voor sommigen een voordeel is.
  • Anoniem: als jouw zaakjes over de rand van de wet of het moraal gaan, of je wilt niet in Big Data terechtkomen, dan moet je voor prepaid gaan. Zeggen ze.
  • Prepaid internet: voor ik dit uitzocht dat ik dat je alleen maar via Wi-Fi zou kunnen internetten, maar dat bleek dus een verkeerde veronderstelling. Je kan ook prepaid mb’s kopen. Per provider verschilt het hoe ze daarmee omgaan.
  • Goedkoop bij weinig verbruik: als je erg weinig belt, en je gebruikt alleen via Wi-Fi internet, kan dit een erg goedkope optie zijn. Bel je wat meer, ben je niet zo georganiseerd of heb je internet buiten Wi-Fi gebied nodig, dan zal dit niet de goedkoopste optie zijn.




Nadelen

  • Opwaarderen: Je moet ieder jaar/ half jaar opwaarderen om er gebruik van te kunnen blijven maken. Anders kan je niet meer bellen. Je moet je beltegoed dus opmaken voor een bepaalde datum en voor die tijd een nieuwe kaart kopen.
  • Opwaarderen: je hebt geen regelmatige afschrijving en kan dus opeens zomaar zonder zitten. Althans, ik vergat altijd op te waarderen na de melding en zat dan op een zeer ongelegen moment opeens zonder beltegoed. ‘s Avonds, ergens alleen, als ik opgehaald wilde worden, als de treinen niet meer reden, zulke gevallen.
  • Hoge tarieven: prepaid kan misschien over een half jaar gezien goedkoper zijn, maar dan moet je wel weinig bellen. Als je zoals ik regelmatig in de wacht hangt bij de Belastingdienst, de huisarts of andere instanties en bedrijven, dan kan prepaid opeens erg duur zijn. Zelf heb ik maar 100 minuten per maand bij mijn Sim Only en daar kom ik perfect mee uit. Zou ik die minuten in prepaid variant moeten kopen, ben ik echt een stuk duurder uit.

Sim Only

Zelf ga ik dus al jaren voor Sim Only. Mij maakt het niet zo erg uit of ik een hippe telefoon heb of niet, als die het maar naar behoren doet. Het opwaarderen van Prepaid is altijd een te grote hindernis voor mij geweest.

Voordelen

  • Automatisch afschrijven: je hoeft nergens aan te denken, iedere maand heb je gewoon weer automatisch een verse dosis minuten en mb’s. Heerlijk!
  • Goedkope tarieven: over het algemeen betaal je per minuut, sms of mb het minste bij een Sim Only abonnement. Als je er een telefoon bij hebt, betaal je daar natuurlijk voor. En bij prepaid heb je bijna altijd een hogere prijs voor een minuut of mb.
  • Altijd bereikbaar: oké, in de zin van dat je zelf altijd kan bellen. Want bereikbaar ben je bij prepaid ook als die op is. Maar ik kan altijd bellen of internetten als dat nodig is. Zelfs mijn plafond kan ik uitzetten, mocht ik nu ‘s avonds, alleen ergens gestrand zijn.




Nadelen

  • Buiten je bundel: zelf heb ik het uitgezet, maar als je buiten jouw bundel belt kunnen de kosten sterk oplopen. Mijn man had op een gegeven moment een rekening van 120 euro, terwijl hij een abonnement had van 12 euro. De eerste keer noemde hij het een foutje, de tweede keer werd ik boos, de derde keer heb ik bij hem een plafond ingesteld. Dat nadeel is dus hier weggewerkt.
  • Contract: meestal heb je bij een Sim Only abonnement een contract voor langere tijd, of dit nu voor één jaar of twee jaar is. Ooit had ik een abonnement dat per maand opzegbaar was, maar toen ik 2 euro per maand kon besparen door er een jaarcontract van te maken, heb ik dat gedaan. Maar nu kan ik dus niet meer vrij overstappen op een ander.

Sim Only of prepaid

Prepaid heeft duidelijk meer voordelen dan ik er eerst in zag. Je hebt perfecte controle en ontzettend veel vrijheid. Maar een groot nadeel vind ik het opwaarderen en de hogere tarieven. Als je weinig belt of internet is het echter wel degelijk een redelijke optie.

Maar voor mij blijft Sim Only nog steeds the only way to go. De beste Sim Only aanbiedingen halen het niet bij de prijzen die ze rekenen voor prepaid. En ik wil wel altijd kunnen bellen en internetten, wat met mijn chaoshoofd zeker mis zou lopen als ik weer voor beltegoed zou kiezen.

Wat vind jij, is prepaid voor jou een optie? Of ga je toch liever voor een Sim Only abonnement, als je wilt besparen op jouw mobiele kosten?

Dit is een gesponsorde post

sim only of prepaid, losse simkaarten op de afbeelding
  1. San San

    Ten eerste kun je met de belastingdienst kosteloos bellen hoor 🙂
    En verder heb je momenteel ook prepaid bundels, dat is nieuw.
    Dan koop je voor een aantal euro’s belminuten en/of MB’s
    voor als je denkt dat je wat meer nodig hebt de komende weken.
    Ik heb al jarenlang prepaid. Heb soms maar 2 of 3 euro’s per maand gebruikt om te bellen.

    • Goede voetnoten! Zoals ik al zei, ik heb er persoonlijk niet veel ervaring mee met de huidige variant.
      Ik hang niet alleen lang aan de telefoon met de Belastingdienst. Ook veel zaken als ziekenhuizen, andere zorginstellingen, gemeente…
      Mijn privé en zakelijke gesprekken doe ik via internet, alleen instanties, die zijn nog niet zo ver 😉

  2. Ik heb altijd prepaid, omdat ik zelden tot nooit bel. Van een abonnement word ik dan een beetje zenuwachtig. Ik wil geen vaste kostenpost hebben voor mijn smartphone.

  3. Vera schuurmans Vera schuurmans

    Ik heb zelf lebara prepaid en mijn dochter en vriend ook.
    ik koop per maand meestal een bundel waarmee ik 500 min kan bellen en 1000 smsjes kan sturen.
    Het bellen van lebara naar lebara is gratis waardoor ik aan die 500 min per maand echt wel genoeg heb.
    Er zit 1 gb internet bij dat is voor mij genoeg.
    Ik koop ook weleens 10 Euro lebara one en doe daar dan twee of drie maanden mee, gebruik dan gewoon geen internet als ik buiten ben.

    • Hahaha, ik heb aan 100 minuten genoeg en betaal voor al het bellen. Ik schrijf liever dan dat ik bel

  4. Mijnske Mijnske

    Ik heb al jaren een sim only abonnement van €3,95 per maand. Voor twee jaar vast. Bevalt prima, geen vaste telefoon meer en thuis en op het werk gewoon de wifi. Onderling gratis bellen met mn man en verschillende familie en vrienden, toppie!

  5. Monica Monica

    Ik heb al zolang ik een mobiel heb een prepaid. Waardeer hem vaak alleen op omdat het tijd is maar niet omdat het op is.
    Op de camping gebruik ik hem wel om te bellen maar dat is niet zo heel vaak.
    Heb hem ooit aangeschaft omdat je in de polder geen gele palen heb (voordat ze overal weggehaald werden :))
    Hij is voor noodgevallen en niet om door jan en alleman gebeld te worden.
    Hecht aan m’n privacy/rust en ben ik niet thuis dan bellen ze later nog maar een keer (heb dus ook geen antwoordapparaat)
    Alle belangrijke telefoontjes doe ik dus thuis met onze vaste aansluiting.
    Geef zelden mijn mobiele nummer door.
    Heb nu wel een smartphone (gekregen) en kan internetten en watsapp gebruiken als er wifi is.
    Mensen die m’n nummer hebben weten ook dat ik hem niet altijd bij de hand heb.
    Op m’n werk kunnen ze me via de receptie bereiken.
    Werkt wel zo rustig.

    • Super zeg!
      Wat dat betreft ben ik echt een kind van mijn tijd…. Maar die rust zou ik ook wel willen.
      Wat let mij? Euhmmm… Geen goede redenen in ieder geval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *