Press "Enter" to skip to content

Waarom zou je zuinig leven?

2

Het was soms wel eens een discussie binnen mijn huwelijk. Waarom zou je kiezen voor de zuinigste optie? Hem heb ik gelukkig uiteindelijk kunnen overtuigen (zo ongeveer), en hopelijk kan ik jullie ook overtuigen van de voordelen.

Er zijn mensen die twijfelen of het werkelijk allemaal wat oplevert. Soms doet het dat ook niet echt, zoals Sjoukje in deze blog uitzoekt. Maar al levert het niet echt geld op, het levert wel iets anders op.

Een zuinige mindset

Als je besluit om het water van je droger te hergebruiken, levert dat financieel gezien maar 30 cent op per jaar. Toch juich ik het mensen alleen maar toe dat ze het doen. Natuurlijk kan je beter lijndrogen, maar soms is dat geen optie. Er zijn echter ook genoeg tips om zuiniger te drogen met een droger.

Maar wat levert dat water hergebruiken nou op? Een zuinige mindset. Mijn bespaargoeroe Amy Dacyczyn schreef al in The Thightwad Gazette dat het hergebruiken van Ziploc zakjes niet alleen een milieu- of geld-keuze van haar was. Door het te hergebruiken word je je bewust van alles wat je verspilt.



Leven in overvloed

Sjoukje schreef al over haar oma. Die was de koningin in besparen. Mijn oma was ook erg zuinig, dat moest vroeger wel. Pas sinds ongeveer honderd jaar leven wij in een wereld van massa-consumptiegoederen. Dit kwam pas echt op gang in de jaren vijftig, dus nog maar zo’n 65 jaar geleden en had zijn hoogtepunt in de jaren ’90. Precies de tijd waarin ik kind was en ik denk waarin velen van mijn lezers kind of puber waren.

Wij zijn opgegroeid in een leven van overvloed, van reclame en nooit-genoeg. Wij leerden op school niet hoe wij sokken moesten stoppen. Maar wij hebben ook geen mediawijsheid vakken op school, zoals de huidige jeugd wel steeds meer krijgt. Leven in overvloed is nieuw voor mensen. Het is moeilijk.



Onthouding en uitstellen

Dit onnatuurlijke leven in overvloed zorgt voor dikke mensen (zoals ikzelf). Mensen zijn niet gebouwd op onthouding en uitstellen, niet geheel. Een quick win is erg verleidelijk, snelle bevrediging zorgt voor dopamine. Maar we moeten ook overleven in de winter. Dus we hebben het ook in ons om behoeftebevrediging uit te stellen zodat we voorraden gaan aanleggen.

We hebben dus twee tegenstrijdige systemen die ons helpen te overleven als mensheid. De wereld van de commercie is ingesteld om onze korte-termijn impulsen aan te wakkeren. Vooral bij kinderen werkt dat geweldig goed, maar ook volwassenen zijn er ontzettend gevoelig voor. Anders zouden de reclames er niet zijn.

Kinderen

Normaal gesproken staan mijn kinderen niet bloot aan televisiereclames. Toen die dus na het Sinterklaasjournaal opeens wel kwamen, zag ik iets gebeuren bij mijn oudste waar ik een ontzettende hekel aan heb. Hij kwam in de modus: “Die ik wil hebben, dat wil ik ook hebben, oh hebben, hebben, hebben”. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat die filmpjes daarvoor zijn bedoeld, zodat hij daaraan geld uitgeeft in plaats van waar hij echt voor wilt sparen. Maar het brein van mijn vijfjarig kleutertje kreeg dat nog niet helemaal mee.

Bij mijn kinderen pas ik dus nu nog streng onthouding toe van reclames. Ik stel ze er zo min mogelijk aan bloot, aangezien ze zo effectief zijn. Als ze er wel aan bloot staan, probeer ik ze bewust te maken van het effect ervan.



Zuinig leven

Ik probeer dus vanaf jongs af aan een zuinige mindset bij mijn kinderen te kweken. Geld is tijd en energie, wees je er dus bewust van waar je dat nou echt aan wilt besteden. Wees je je ook bewust van je lange termijndoelen. En een nieuwe mindset kweken doe je niet door alleen te kijken naar wat het werkelijk qua geld bespaart.

Het netflix abonnement dat wij hebben zou volgens de berekeningen niet veel moeten besparen. Maar het draagt wel bij aan een zuinige mindset, aangezien mijn kinderen bewust kiezen wat ze willen kijken. Ze consumeren hun televisietijd dus bewust. Daarnaast zijn er geen reclames die ongewenste korte termijn behoeftebevrediging oproept.

Zuinig leven of consuminderen houdt dus niet alleen ‘geld besparen’ in. Het houdt in dat je bewust kijkt naar wat je consumeert (zowel qua producten, diensten als media). Het houdt in dat je jezelf beschermt, onthouding gemakkelijker kan toepassen en lange termijn doelen in de gaten houdt. Op die manier geef je jouw geld, jouw tijd en jouw energie dus een bewuste richting. Je neemt door een zuinig leven het roer, geeft richting aan jouw levensweg.

 

  1. Jane doe Jane doe

    De kinderen mogen geen reclame zien op de tv. Maar zelf is er reclame op reclame. In he weblog . Tsja …… heiliger dan de paus dus

  2. Kinderen lezen deze website niet. Volwassenen zijn groot genoeg om te kunnen beseffen wat reclame is. Er bestaat ook niet voor niets een leeftijdsadvies bij bijvoorbeeld films. Kinderen kunnen bepaalde dingen nog niet goed inschatten en verwerken.

    Ja, ik heb reclame op mijn website. Ik stop er namelijk tijd, moeite en energie in. Wij hebben het niet breed en ik wil er dus wel wat voor terugkrijgen zodat de website zich in ieder geval zelf onderhoud en ik er niet op moet bij betalen om mijn tips en verhalen te kunnen aanbieden. Niet veel mensen zouden een website bezoeken die achter een paywall zit, alhoewel kranten als de correspondent dat wel lukt. Mijn site is echter niet van dat kaliber, alleen al omdat ik het in mijn eentje doe.

    Als de reclame je stoort staat het je altijd vrij om een adblocker te installeren. Dat kan jij namelijk, als volwassene zijnde, op je computer en telefoon doen. Dat scheelt mij wel 0,001 cent per advertentie die niet wordt getoond, maar ik neem het je niet kwalijk. Ik vind reclames ook een (noodzakelijk) kwaad. Maar er zijn gelukkig genoeg mensen die het niet erg vinden om even langs een advertentie te moeten scrollen om mee te kunnen lezen.

    Ikzelf heb het geld niet om een bijdrage aan bepaalde favoriete sites te doen, daarom heb ik bewust geen adblocker. Ik weet als volwassene dat het reclames zijn en waarom ze er zijn en ik wil graag de maker van de website steunen op een manier die ik wel kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *